نقد کلی کتاب فیزیک دهم رشته ریاضی


کتاب فیزیک سال دهم دارای مجموع 191 صفحه می باشد که 177 صفحه آن شامل درسنامه و تمرین ها است. کتاب از 5 فصل تشکیل شده ، به ترتیب، فصل یک(فیزیک و اندازه گیری28ص)، فصل دو(کار،انرژی و توان31ص)، فصل سه(ویژگی های فیزیکی مواد30ص)، فصل چهار(دما و گرما50ص) و فصل پنجم(ترمودینامیک31ص).

کتاب تأکید زیادی بر اشکال فیزیکی و عکس ها دارد به طوری که در تمامی صفحات از عکس ها و یا اشکال متعددی به کار برده است؛این یعنی کتاب به سمت مفهوم گرایش دارد،چراکه مفاهیم با عکس ها و اشکال به خوبی قابل درک هستند تا این که کتاب بیشتر نظری باشد. مسلماً آموزشی که از طریق شکل یا عکس انجام گیرد هم تنوع بیشتری برای دانش آموز دارد و هم قابل درک تر است تا این که همان مطلب بدون شکل یا عکس باشد با توضیحات بیشتر برای درک بهتر.صحبت من این نیست که کتاب شامل توضیحات زیادی نمی باشد، این است که تمرکز بیشتری روی عکس ها دارد.

بخش های کتاب شامل فعالیت، تمرین، پرسش، خوب است بدانیم، مثال، مثال مفهومی، فناوری و کاربرد، آزمایش و مسائل آخر هر فصل می باشد که به سه بخش مثال مفهومی، فناوری وکاربرد و آزمایش بسیارکم پرداخته شده است.

هریک از این بخش ها با رنگی متفاوت و شاد نشان داده شده است تا تفکیک بخش ها به خوبی از لحاظ بصری نمایان باشد. گفت کتاب توجه خاصی به رنگ بندی دارد تا دانش آموز ترغیب بیشتری به خواندن کتاب پیدا کند همچنین می توان گفت یکی دیگر از عوامل زیاد به کار بردن عکس ها و اشکال نیز همین امر باشد یعنی ترغیب بیشتر به خواندن کتاب. رنگ صفحات مسئله های آخر هر فصل نیز متفاوت با دیگر صفحات می باشد و به نوعی نسبتاً قابل جذب برای دانش آموزان تدوین شده است چرا که معمولاً دانش آموزان به این بخش از کتاب چندان روی خوشی نشان نمی دهند.

مسائل آخر هر فصل اصطلاحاً به صورت قطاری تنظیم نشده است یعنی هر بخش از فصل مسائلش جدا نوشته شده است. این هم مزیت است و هم نیست؛ مزیت است چرا که اگر دانش آموز بخواهد مسائل را حل کند به خوبی می داند که کدام بخش را دارد حل می کند، و مزیت نیست چرا که اگر همان مسئله را بیرون از کتاب ببیند و تسلط کافی نداشته باشد بدون ذکر نام بخش با مشکل مواجه می شود و این یعنی دانش آموز عادت کرده است که بداند دقیقاً کدام بخش را دارد حل می کند.

خلاصه این که کتاب بیشتر در جهت انعطاف پذیری پیش رفته است و این را می توان حداقل از لحاظ ظاهری فهمید تا بتواند ارتباط بیشتری با دانش آموزان برقرار کند .


[ بازدید : 40 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 10 خرداد 1396 ] [ 21:47 ] [ mohammad ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]